Bladvändare i skärgårdsmiljö

EN NY BOK. Catrin Ormestad: Vargskytten (Bazar Förlag)

Catrin Ormestad är en livsklok författare och hon berättar om människoöden nära oss själva, väl värda att lära känna. Foto: Stefan Tell

Med sin i dagarna utgivna roman Vargskytten berör Catrin Ormestad vår tids ödesfrågor ur ett mångskiktat perspektiv. Den är rik i språket, detaljsäker, fängslande och spännande. Det handlar om oss själva, våra tankar, liv och hur vi inrättar oss i tillvaron. En riktig bladvändare värd många läsare. Samtidigt som författaren inrättar sig bland tätnamnen i vår svenska litteratur.

HON HAR TAGIT några år på sig, Catrin Ormestad, efter den mogna och säkra debuten 2016 med romanen Det nionde brevet. Så är också hennes återkomst denna vår med Vargskytten en stor läsupplevelse i de flesta avseenden. Så genomarbetad, så rik i språket, så detaljsäker, fängslande och spännande. Som en riktigt bra roman ska vara. Och så full av innehåll, porträtt av personer värda att lära känna och gripande livshistorier, att man tar den till sig med en stor portion beundran och respekt.

Och det är inga överord. Catrin Ormestad är som författare en spårläggare. Här placerar hon dem där de ska vara. De kan spreta åt olika håll. Men hela tiden på ett övergripande plan sammanhållna, som bara en riktig diktare är mäktig. I en tid, när romankonsten befunnit sig i en smula otakt med det mest uppmärksammade i kultur- och samhällslivet, kommer här en bok som har alla utsikter att nå en bred läsekrets.

PÅ ETT EXAKT VIS fångar Vargskytten  livsvillkor i vår egen tid. Samtidigt som den inte skyggar för de ödesfrågor ingen av oss slipper undan från. Men allra viktigast. Den författare som här för ordet har ett omisskännligt väderkorn för just de stämningar och funderingar där många av oss uppehåller sig. Så fort vi riktar blickarna bortom det alldagliga. Och ägnar en stund åt det som brukar kallas eftertanke.

Landskapet i boken är den norra delen av Upplandskusten med Gräsö, Öregrund och Forsmark i fokus. Med avstickare till hippierörelsens Montana i USA och Sumatra. Det är ett stycke sommarparadis. Men också en del av vad som brukar kallas glesbygd. Med en sådans problem med bostäder, arbetstillfällen och kommunikationer. Människorna här är de året runt bofasta. Men tillhör även den kategori som sökt sig hit i efterdyningarna till gröna vågen. Eller helt enkelt valt en plats undan stadslivets ofta allt annat än människovänliga puls.

DÄR FINNS Stor-Sammy Ruff med läggning åt det patriarkala, ett stort ego och rymligt samvete. Med sitt åkeri har han byggt upp en maktposition, som bestämmer livet i trakten. Oavsett vilka politiska konstellationer som annars sitter och bestämmer i Östhammar. Dennes son Tillman och barnbarn Marcus, den inflyttade journalisten Magdalena Mörling. Och den gåtfulla Ottoline Morgenstern. För att namnge några. Där finns arvtagare till de generationer som bott på platsen nästan sedan den steg upp ur havet. De är fårbönder, jordbrukare, konstnärer, sådana som lever på tillfälliga påhugg. Men också individer med akademisk bakgrund. Idealister. Forsmarks kraftverk är den givna arbetsplatsen för många.

Att romanens Wiggö är dagens Gräsö är lätt att se. Händelsekedjan följer nära förloppet i naturen. Skärgårdens flora och fauna intar en framträdande roll. Familjerna som deltar tillhör flera generationer. Mycket handlar om framtiden och hur samhället ska möta skärgårdslandskapet behov av en säker och hållbar utveckling i det kommande. Två företeelser är viktigare än andra. Det är den förmodade från trakten utrotade apollofjärilens återkomst. Och förekomsten av varg. Denna bland många misskända djurart visar sig högst påtagligt vid flera tillfällen, medan handlingen pågår. Och liksom insekterna delar den de boende i olika grupper.

CATRIN ORMESTAD skriver fram en konkret händelsekedja i anslutning till både människornas livsvillkor och den kommande tid som väntar oss alla. Läsarens möjligheter till inlevelse i dessa livsöden är väl tillgodosedda. Ända in i hur familjeliven gestaltas. Samtidigt är romanen fylld av gåtor och skeenden, som blir uppklarade först efter hand. I denna skickligt komponerade skildring som därmed blir en riktig bladvändare. Det som annars mest deckare och thrillrar brukar vara. Kanske kan man säga att författaren håller läsaren på sträckbänken. Man vill hela tiden veta hur det går. I den förmågan röjs rena mästerskapet.

Det handlar om folkliv och opinioner, om individen mot gruppen, om polisingripanden. Inte heller ond bråd död lämnas utanför. Östersjöns ekosystem ingår. Även vad man kunde kalla de genuina skärgårdsbornas mentala anatomi. Liv som byter riktning är ett annat parallellspår. Delar är skrivna i dagboksform, ett berättargrepp som skapar förbehållslös närhet.

ÖVERGRIPANDE ÄR också frågorna om oskuld, ansvar och inte minst de olika språkliga koder som kan skilja sig i samhällslivet från grupp till grupp. Eller mellan stadsliv och hur tillvaron ser ut i glesbygden. Vargskytten är på ett övergripande plan en symbol för ondskan och allt destruktivt inom, mellan oss och utanför.

Det som skadar vår egen art och i sista hand mänsklighetens överlevnad i en civilisation, som går mot sin egen undergång. Och överlag våra möjligheter att förbli människor. Medan det självskadebeteende fortsätter, som uppmärksammas i klimatdebatten. Och det som har med vargskräck att göra, blir dessutom till projektioner på ett djur av sådant vi inte vill kännas vid hos oss själva.

ETT STORT OCH SVÅRT ämne. Som Catrin Ormestad gör konkret, påtagligt och åskådligt. Och över lag övertygande utfört. Medan hon avtäcker medvetanden med tankar, åsikter, känslor och attityder som finns här och nu. Med åtskilliga stråk som är lätta att ta till sig och känna igen. Ändå är det ingen mörk bok. Här finns hopp och förtröstan, empati, kärlek och tröst i rikt mått. De här människorna kunde vara vi själva.

Det är dessutom en i hög grad livsklok författare som för ordet. Värd att lyssna till. Och det i de flesta livets skiften som lyfts fram. Med sin roman Vargskytten intar Catrin Ormestad en självklar plats bland namnen i täten i vår svenska litteratur.

Bo-Ingvar Kollberg

Sidstycken.com